رفتن به محتوای اصلی
x

واحد مدارس

مسئول واحد سلامت نوجوانان جوانان ومدارس : خانم معصومه جعفری 

تلفن مستقیم:33600592

 داخلی : 33601000  داخلی 144 -145

ایمیل: Jafarimasoumeh80@gmail.com

کارشناسان  سلامت نوجوانان جوانان ومدارس : خانم ها مریم پناهی  و مرضیه مجیری

شرح وظایف واحد سلامت نوجوانان ،جوانان و مدارس

مقدمه  :

   نوجوانان سرمايه هاي فرداي جامعه هستند و براي آنكه جامعه اي سازنده داشته باشيم ، بايد امروز به آنان بيشتر توجه نماييم.

شناسايي كودكاني كه دچار ناتواني هاي رشدي يا نارسايي هاي يادگيري هستند و يا آمادگي تحصيلي لازم را ندارند و هم چنين پيش بيني و ارائه روش ها و امكانات آموزشي متناسب با نوع مشكل لازمه موفقيت يك نظام آموزشي است ، چرا كه در غير اين صورت ممكن است فراگيراني وارد نظام آموزشي شوند كه به واسطه دارا بودن اين مشكلات، آموزش را با شكست مواجه سازند ، تعيين شش سال تمام براي ورود به دبستان اگر چه ملاك معتبري براي استفاده از فرصت هاي آموزشي كلاس اول است ولي به تنهايي نمي تواند ضامن موفقيت كودكان باشد ، چرا كه توانايي ها و نيازهاي تمامي اين گروه سني همگن و يكسان نيست و آهنگ رشد آنها با يكديگر متفاوت است.

كودكان شش ساله نه تنها از لحاظ وضعيت ظاهري ، خصوصيات شخصيتي ، هوشي و رواني با يكديگر متفاوت هستند بلكه عده اي از آنها در بعضي از موارد با محدوديت هايي مواجه اند و بر اين اساس هر سال تعدادي از كودكاني كه در كلاس اول ابتدايي ثبت نام ميكنند ، در يادگيري مطالب آموختني با كندي پيشرفت كرده و يا با شكست مواجه مي شوند و مجبور هستند در سال تحصيلي بعد همان تلاش را از سرگيرند. تضعيف روحيه كودكان به دليل شكست در يادگيري و در نتيجه قرار گرفتن در شرايط رواني نامناسب يكي از تأثيرات مخرب اين وضعيت است كه مشكلات خاص رفتاري را براي آنان به همراه مي آورد.

ارزيابي هاي رواني و تربيتي عمدتاً براي تشخيص تفاوت هاي فردي به كار مي روند . اين ارزيابي ها ، تفاوت هاي فردي را از نظر استعداد و خصايص شخصيتي بررسي مي كنند. بر اين اساس ،تفاوت هاي مشاهده شده در ارزيابي ها را مي توان به تفاوت هاي واقعي افراد در استعداد ها و خصايص شخصيتي آنها نسبت داد. اين واقعيت كه افراد از نظر استعداد ، شخصيت و رفتار تفاوت دارند و اينكه اين تفاوت ها را مي توان مورد سنجش قرارداد ، از ابتداي تاريخ مكتوب زندگي انسان مورد توجه بوده است.با توجه به ضرورت رعايت اصل تفاوت هاي فردي ، طرح سنجش با همكاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جهت سنجش سلامت جسمي و آمادگي تحصيلي كودكان آماده ورود به پايه اول دبستان پيش از شروع سال تحصيلي بنيان نهاده شد.

بطور كلي مراقبت سلامت نوجوانان شامل : معاينات دانش آموزان گروههاي هدف ، ورود اطلاعات معاينات دانش آموزان برنامه پرونده الكترونيك دانش آموزان، واكسيناسيون 100 درصدي دانش آموزان و آموزش گروه هاي هدف است .

هدف ازانجام معاينات شناسايي دانش آموزان داراي اختلال است و مخاطب معاينات گروه سني ، 5تا7 ساله،10 ساله، 13 ساله، 16 ساله يعني پایه های اول ،چهارم،هفتم ،دهم  مي باشد.كه بايد اول معاينه مقدماتي توسط مراقب سلامت و يا بهورز انجام شود و افراد داراي اختلال غربالگري شوند ، سپس معاينات تكميلي توسط پزشك انجام مي شود.پزشك موظف است علاوه بر انجام معاينات تكميلي طبق بسته خدمتي ، دانش آموزاني كه در معاينات تكميلي داراي اختلال هستند نيز بررسي نمايد و درصورت نياز به مراكز تخصصي و يا فوق تخصصي ارجاع دهد.كه خوشبختانه هم از لحاظ كمی روند رو به رشدي داشته ايم ولیکن در سال 98 با توجه به سامانه سیب لازم است برکیفیت معاینات نیز تمرکز بیشتری داشته باشیم

 سازمان جهاني بهداشت عواملي كه سلامت كودكان و نوجوانان را به مخاطره مي اندازد را در7 حيطه رفتارهاي پرخطر براي سلامت تقسيم بندي كرده است كه عبارتند از: رفتارهاي مرتبط با صدمات غيرعمدي و خشونت، مصرف دخانيات، مصرف الكل و سوء مصرف مواد، رفتار جنسي پرخطر، رفتارهاي تغذيه اي ناسالم ، كم تحركي و اختلالات سلامت روان.

پيشگيري از گسترش اين رفتارها در جوامع از اهميت خاصي برخوردار است كه نياز به فرهنگ خاص و آموزش هايي در رابطه با شيوه سالم زندگي را مي طلبد كه بايد از سنين كودكي و نوجواني درنظر گرفته شوند بنابراين تغيير در عوامل خطر آن از مهم ترين اقدامات در پيشگيري از آنها در اين رده سني مي باشد.

 

عناوین برنامه های واحد سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس سال 1401

1-برنامه مراقبت های سلامت دوره ای نوآموزان پیش دبستانی، بدو ورود به دبستان، پایه چهارم، هفتم و دهم

2-برنامه کنترل و تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان پایه اول و دهم

3-برنامه مراقبت‌های سلامت دوره ای نوجوانان غیردانش آموز

4-برنامه مراقبت سلامت دانش آموزان اتباع خارجی فاقد کارت هویتی و اقامتی

5-برنامه معاینات و آموزش پیشگیری از پدیکلوز دردانش آموزان

6-برنامه مراقبت بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان

7-برنامه بهداشت محیط مدارس، اردوگاه ها، مدارس شبانه روزی

8-برنامه شناسایی و اصلاح اختلالات قامتی در دانش آموزان(ارگونومی دردانش آموزان و مدارس)

9-برنامه مناسبت های جهانی و کشوری- هفته ارتقاء بهداشت مدارس

10-اوقات فراغت دانش آموزان

11-شورای عالی بهداشت مدارس استان/کمیته بهداشت مدارس شهرستان

12-سفیران سلامت دانش آموزی

13-برنامه آموزش سلامت در مدارس( توانمندسازی روانی،شناختی و اجتماعی دانش آموزان در برنامه بوم مدارس)

14-برنامه ارتقاء کیفیت خدمات سلامت نوجوانان و مدارس

15-برنامه های مراقبت بیماریهای نوجوانان ومدارس

16-برنامه پیگیری و درمان دانش آموزان دارای بیماری غیرواگیر و واگیردار

17-برنامه انجام مراقبت های ویژه دانش آموزان نیازمند مراقبت ویژه

18-برنامه کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر دار و طغیان ها در مدارس-کنترل بهداشت فردی

19-برنامه اجرای برنامه های سلامت در مدارس استثنایی

20-برنامه ادامه آموزش دانش آموزان وامانده از تحصیل به دلیل بیماری خاص

21-مراقبت مرگ نوجوانان و جوانان

22-برنامه  مدارس مروج سلامت

23-برنامه مدرسه مروج سلامت

24-برنامه مراقبت رفتارهای پرخطر نوجوانان و مدارس

25-برنامه  سلامت بلوغ و باروری گروه سنی هدف

26-برنامه پیشگیری از تغذیه نامناسب دردانش آموزان و نوجوانان

27-ارتقاء سبک زندگی سالم در نوجوانان

28-برنامه پیشگیری ازکم تحرکی در دانش آموزان و نوجوانان

29-برنامه مراکز ورزشی تخصصی گروه سنی 5 تا 18 سال

30-برنامه پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات دردانش آموزان و نوجوانان

31-پیشگیری از استرس ، سوء مصرف مواد و الکل در دانش آموزان

32-برنامه پیشگیری ازسوانح وحوادث با رویکرد C4D

33-کاسپین 6

34-برنامه مدیریت خطر بلایا

35-استانداردسازی  فرآیندهای اجرایی واحد سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس)برنامه کیفیت ارتقاء خدمات)